effectiviteit, efficiëntie en productiviteit |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In mijn dagelijkse praktijk als consultant en docent ervaar ik dat de begrippen efficiëntie, effectiviteit en productiviteit nogal eens stof tot discussie oplevert. Niet alleen over de betekenis van de begrippen zelf, maar ook over de manier waarop ze elkaar beïnvloeden. Als de begrippen dezelfde zijn maar de definities verschillen, spreken we alsnog een verschillende taal. In de samenwerking in de keten is het van belang dat we met elkaar dezelfde taal (begrip + definitie) spreken. In de literatuur komen we als bekende verklaringen tegen:
Wat de discussie mede complex maakt is het abstractieniveau waarop die gevoerd wordt.
Aangezien de begrippen effectiviteit en efficiëntie abstracte begrippen zijn is het handig om meer concrete voorbeelden te benoemen. Onder de abstractie van 'efficiëntieparaplu' en de 'effectiviteitparaplu' hangen concrete prestatieindicatoren (PI's). Als we bijvoorbeeld als uitgangspunt nemen het begrip ‘voorraad’ kunnen we daar naar kijken vanuit efficiëntie- en vanuit effectiviteitoogpunt. Vanuit efficiëntie is de PI: 'voorraadhoogte’ van belang maar vanuit effectiviteit de PI: 'servicegraad‘. (zie figuur 2). Het op voorraad nemen van goederen is een inspanning waarvoor offers moeten worden gebracht (efficiëntie) en de servicegraad is de mate waarin we met de beschikbare voorraad kunnen voorzien in de vraag (van klanten) naar die voorraad. (effectiviteit).
Aan de concrete prestatie-indicatoren kunnen we getallen hangen die we uitdrukken in normen. Zodra we daar verbetering in willen aanbrengen benoemen we doelen. In de prioriteitstelling tussen effectiviteit en efficiëntie is het vaak een afweging welke van de twee op de eerste plaats komt. Gezien het feit dat effectiviteit te maken heeft met de mate waarin we onze afspraken nakomen en we afhankelijk daarvan klanten wel of niet houden, moge duidelijk worden verondersteld dat deze de belangrijkste is. Echter niet tegen elke prijs. We willen die effectiviteit halen tegen de laagst mogelijk kosten en daarmee zo efficiënt mogelijk zijn. Met andere woorden: we willen tegen de laagst mogelijke kosten doen wat we beloofd hebben, of zo efficiënt mogelijk effectief zijn. In het voorbeeld hierboven leidt het ertoe, dat als we meer voorraad hebben dan we nodig hebben om aan de vraag te voldoen, we inefficiënt effectief zijn. Een voorraadverlaging is dan een goede actie.
ProductiviteitDe verhouding offers ten opzichte van resultaat, de verhouding input – output, de samenhang tussen efficiency en effectiviteit is de productiviteit.
Rekenkundig kan een en ander als volgt worden ondersteund.
Efficiency en effectiviteit en dus ook productiviteit kunnen worden bepaald door de normwaarde te vergelijken met de werkelijke waarde.
(= input). Op een dag geeft de klant aan met spoed 550 pallets nodig te hebben waarvoor de leverancier besluit 250 manuur in te zetten.
1. Wat is de invloed op de efficiëntie, de effectiviteit en de productiviteit van de inzet van 250 manuur.
2. Bij welke effectiviteit zou de werkelijke productiviteit gelijk zijn aan de norm productiviteit
2,5 = x / 250; x = 2,5 * 250 = 625 pallets
óf
550 pallets verwerken met 220 manuur
2,5 = 550 / x; x = 550 / 2,5 = 220 manuur |